"Badanie dyskryminuje dzieci", "badanie ma potwierdzić zasadność posłania sześciolatków do szkół" – to tylko część nieprawdziwych tez z artykułu dotyczącego badania „Test umiejętności na starcie szkolnym”, który ukazał się 13 grudnia 2012 r. w „Rzeczpospolitej”. Informacje te są powielane przez inne media, dlatego czujemy się zobowiązani przedstawić fakty.

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawi w czwartek (13 grudnia 2012 r.) najnowszy Raport o stanie edukacji 2011. „Raport o stanie edukacji. Kontynuacja przemian” to dokument zawierający całościowy obraz edukacji uaktualniony o dane za 2011 r., a także systematyczny przegląd zmian prawnych dotyczących edukacji dokonanych w 2011 roku. Raport zawiera również dwa opracowania monograficzne, dotyczące szkolnictwa wyższego i szkolnictwa zawodowego.

Po publikacji raportu OECD „Education at a Glance 2012” w polskich mediach pojawiły się teksty, w których wytknięto, że polscy nauczyciele pracują przy tablicy najkrócej spośród nauczycieli wszystkich krajów ujętych w zestawieniu.

Jednak na podstawie danych OECD takich wniosków wyciągać się nie powinno  – wynika z analizy Zespołu Badań Nauczycieli IBE. Dlaczego?

Instytut Badań Edukacyjnych wezwał wydawcę i redaktora naczelnego dziennika „Rzeczpospolita” do sprostowania nieprawdziwych informacji uderzających w dobre imię Instytutu, jako prowadzącego badanie i rozliczającego się z otrzymywanych środków na projekt systemowy.

Licealiści będą mogli skorzystać z szerokiej oferty przedmiotów rozszerzonych w tym roku szkolnym –wynika z analizy Instytutu Badań Edukacyjnych. Najwięcej oddziałów proponuje rozszerzony angielski, poza nim kolejno: matematykę, geografię, biologię, historię, polski, chemię i fizykę.

„Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli” rozpoczęło się w listopadzie 2011 r. a zakończy w listopadzie 2012 r. Chodzi o to, by sprawdzić, ile pracują nauczyciele w ciągu całego roku szkolnego, a więc w czasie, gdy trwają wakacje i w miesiącach, w których przeprowadzane są rozmaite egzaminy, jeździ się na wycieczki itp. Wyniki badania będą reprezentatywne dla ogółu nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących w szkołach dla dzieci i młodzieży w Polsce, z wyłączeniem szkół specjalnych.

W Dzienniku Gazecie Prawnej z 15 maja 2012 r. ukazał się artykuł pod tytułem „Polskie szkoły podstawowe dyskryminują chłopców”, który powołuje się na badania Instytut Badań Edukacyjnych. Tekst ten zawiera poważny błąd merytoryczny, a redakcja na tej postawie postawiła nieprawdziwą tezę. Nie jest prawdą, że na podstawie badania Instytut Badań Edukacyjnych można wysnuć wniosek, że polskie szkoły podstawowe dyskryminują chłopców.

11 maja w IBE odbyło się śniadanie prasowe poświęcone Testowi Umiejętności Na Starcie Szkolnym (TUNSS), czyli badaniu dzieci rozpoczynających naukę w szkole.